IRIS VAN HERPEN

Iris van Herpen

 

Iris van Herpen is een van de meest toonaangevende mode ontwerpers van dit moment in Nederland. Na haar studie mode aan de ARTEZ, hogeschool voor de kunsten, in Arnhem heeft Iris in vijf jaar tijd haar naam op internationaal niveau geplaatst. Tijdens haar studie heeft de mode ontwerpster stage gelopen bij Alexander MCqueen. In 2007 heeft ze een label opgericht onder haar eigen naam en op dit moment werkt ze met verschillende mensen samen uit de creatieve branche (Herpen, About, 2012).

Bekend is van Herpen door haar materiaalkeuze, haar concepten en de 3D geprinte objecten waarmee ze zich positioneert op de markt. Ze koos bewust voor de relatie met het lichaam en beschouwt haar werk als betekenisloos zolang het niet word gedragen. Pas dan beïnvloed de persoonlijkheid van de draagster het kledingstuk. Iris van Herpen gelooft niet in “forms follows function”, maar zoekt vormen die het lichaam aanvullen en veranderen, strevend naar een balans tussen experiment en draagbaarheid (Kester, 2012). Haar ontwerpen zijn innovatief, uitzonderlijk en constructief. Dit in combinatie met de materiaalkeuze maakt de ontwerpen onderscheidend.

 

 

 

 

 

Chemical crows

 

Materiaal

 

De collecties van Iris van Herpen zijn afwisselend en divers. Elke collectie heeft een andere uitstraling, manier van aanpak en materiaalkeuze. Dit heeft ermee te maken dat Iris van zichzelf een vrij experimentele en nieuwsgierige werkwijze heeft. Aan de andere kant werkt Iris van Herpen vaak samen met andere ontwer­pers uit de creatieve branche wat zorgt voor nieuwe input (Herpen, Iris van Herpen, 2012).

Daarnaast kijkt Iris van Herpen met een autonome blik naar de wereld en de dingen om haar heen. Dit zorgt ook voor input en inspiratie voor de concepten van nieuwe collecties. Vanuit haar eigen visie benaderd van Herpen de directe omgeving en analyseert daarbij de elementen die haar fascineren. (Herpen, Het proces van de vervaardeging een 3D ontwerp, 2011) Deze fascinatie wordt doorgetrokken in haar materiaalkeuzes.

 

Ook de inspiratie­bronnen worden vaak gevormd haar eigen wereld vanuit haar eigen perceptie. “Materie” doelt in dit verband op zowel “stof ” als “kleding”, en haar vragen hebben daar in sommige gevallen directe betrekkingen op: Zou een materiaal het effect kunnen nabootsen van de weelderige rook uit een fabrieksschoorsteen in de lucht? Zou een kledingstuk de sensatie kunnen weergeven die ze voelde tijdens het skydiven? Zou een jurk de indruk kunnen wekken dat hij uit zichzelf beweegt, of zelfs de toeschouwer kunnen doen geloven dat het de jurk is die de draagster tot lopen dwingt.

 

Materialen en technieken zetten haar fantasie in beweging. Haar voorkeur gaat uit naar bewerkt leer, metaal en 3D printen. Ze snijdt, rijgt, mouleert, vervormt, combineert en stapelt en laat zich verrassen door de re­sultaten die weer leiden tot nieuwe experimenten. De uitkomsten daarvan zijn altijd onzeker. Ze combineert hightechmaterialen met ambachtelijke technieken. (Kester, 2012)

 

 

Techniek

 

In sommige collecties is gebruik gemaakt van de 3D printer. Bijvoorbeeld in de collectie “Escapism”. De hele collectie is een mix van verschillende oude en vergeten vormen van vakmanschap samen met inno­vatieve technieken. De mogelijkheid om zowel het verleden als de toekomst van mode samen te laten smelten in iets nieuws is een terugkerend thema.

Een gedeelte van de collectie is gecreëerd door een geheel nieuwe techniek. Dit s een resultaat van het werk van zowel Iris van Herpen als van de architect Daniel Widrig. Deze sculpturele stukken zijn geheel 3D ge­print, zonder een enkele naad. Dit betekent ook dat er geen naaimachine of handwerk bij betrokken is gewe­est. (Herpen, About, 2012).

Iris presenteert een toekomst dat een mengsel is van natuur en technologie.

In de collectie “Chemical crows” laat van Herpen zich inspireren door de oude alchemisten en de manier waarop zij met materialen omgingen. Deze passie voor het controleren, transformeren, omvormen en veranderen van materialen heeft Iris gemeen met de alchemisten. Hoe de alchemisten metalen in goud veranderden, veranderde Iris in verschillende ontwerpen goud gekleurde baleinen van kinderparaplutjes om in vormen voor haar ontwerpen. Deze vormen wekken de associatie op van de beweging van vleugels en veren. (Herpen, About, 2012). Naast deze baleinen is ook gebruik gemaakt van industriële boot garens, leer wat op verschillende manieren bewerkt is, metalen kettingen en stof (O’Mahony, 2012).

 

 

 

 

Effect

 

De combinatie van de technologie en de ambachtelijke technieken creëert verschillende effecten.

Sommige kledingstukken zijn asymmetrisch om een intensieve beweging te suggereren. Iris probeerde het mogelijk te maken om leer te laten vloeien over het lichaam door de manipulatie in sophisticated golf pa­tronen, vloeiend van smal naar breed over het lichaam. (Herpen, About, 2012). Dit kun je bijvoorbeeld zien in de collectie “Radiation invasion”.

In het algemeen kan gezecht worden dat door de materiaalkeuze en de gekozen techniek de ontwerpen van Iris van Herpen uniek en onderscheidend zijn.

 

 

Bibliografie

 

ELLE NL.

ELLE NL. (2012). FASHION WEEK Q&A: IRIS VAN HERPEN. Retrieved 12 07, 2012, from ELLE NL.

Elsevier. (2012, 01 24). Jan Taminiau en Iris van Herpen vallen op in Parijs. Retrieved from Elsevier: http:// http://www.elsevier.nl/Stijl/nieuws/2012/1/Jan-Taminiau-en-Iris-van-Herpen-vallen-op-in-Parijs-ELSEVI­ER328603W/

Elsevier. (n.d.). Modeontwerpster Iris van Herpen toont inspiratie.

Elsevier. (2011, 06 28). Modeontwerpster Iris van Herpen toont inspiratie. Retrieved 01 18, 2013, from Else­vier: http://www.elsevier.nl/Stijl/nieuws/2011/6/Modeontwerpster-Iris-van-Herpen-toont-inspiratie-ELSE­VIER301060W/

Elsevier. (2011, 01 26). Ontwerper Iris van Herpen toont unieke mode in Parijs. Retrieved 01 18, 2013, from Elsevier: http://www.elsevier.nl/Stijl/nieuws/2011/1/Ontwerper-Iris-van-Herpen-toont-unieke-mode-in- Parijs-ELSEVIER287673W/

Herpen, I. v. (2012). About. Retrieved 12 20, 2012, from Iris van Herpen: http://www.irisvanherpen.com/site/ about

Jean Paul Cauvin, M. W. (2012). Iris van Herpen. Wommelgem: Groninger Museum, Bai publishers.

Jurken als struiken, b. o. (2012, 03 24/25). Milou van Rossum.

Kester, P. v. (2012). Mode of kunst. Museumtijdschrift.

O’Mahony, M. (2012). Iris van Herpen at Groninger Museum. Textile Forum.

Plaatsman, R. (2012, 02). Expirimenten in combinatie met mode. Items .

Rossum, M. v. (2012, 01 24). Bruine jurken van kunststof uit de 3D printer. NRC Haandelsblad .

van Dale. (2013, 01 01). Dikke van Dale woordenboeken. Utrecht : Van Dale Uitgevers.

Veen, E. v. (2011, 06 30). Het nieuwe ambacht. De Volkskrant .

Veen, E. v. (2012, 03). Iris van Herpen. Volkskrant magazine .

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: